Tips om op je werk in beweging te blijven

Blijf in beweging voor soepele en ontspannen spieren!

Om je spieren soepel en ontspannen te houden, is het belangrijk om in beweging te blijven. Ook op je werk. Korte oefeningen tijdens het werk (maar ook daarbuiten) stimuleren de bloedsomloop en hebben een ontspannend effect op lichaam en geest.

Ontspanningsoefeningen op de werkplek:

Bovenlichaam rekken
Rek het bovenlichaam uit zonder schouders op te tillen (romp optillen uit bekken) en probeer met één arm het plafond te bereiken. Doe deze oefening afwisselend 10 keer links en 10 keer rechts.

Rug en schouderspieren rekken
Breng je neus naar je navel terwijl je zit. Maak langzaam vanaf onder de wervelkolom weer recht (wervel voor wervel). Herhaal deze oefening 5 - 10 keer.

Schouders ontspannen
Til uw schouders op naar uw oren en hou ze daar even vast. Laat ze iets zakken en laat ze daarna vallen. Herhaal deze oefening 5-10 keer. Deze oefening kan gevarieerd worden door de schouders meer naar voren of naar achteren te bewegen.

Nekspieren strekken
Beweeg uw hoofd met de oren naar links/rechts richting uw schouders en houdt enkele seconden vast. Doe de oefening afwisselend naar de linker- en rechterkant en herhaal 5 - 10 keer. Wissel deze oefening af door uw kin in te trekken en begin van voor af aan.

Armen ontspannen
Laat uw schouders en armen ontspannen hangen en schud rustig uw handen los. Doe dit gedurende 15 seconden.

Tips voor een gezonde werkdag:
  • Zorg voor voldoende afwisseling in (werk)houding en taken.
  • Wissel tijdens zittende werkzaamheden verschillende (actieve) houdingen af.
  • Wissel beeldschermwerkzaamheden af met andere werkzaamheden.
  • Werkonderbreking. Las zeer regelmatig korte rustmomenten in (van enkele seconden tot minuten) op de werkplek zelf.
  • Doe oefeningen of maak andere bewegingen. Voortdurend doorwerken in een hoog tempo zorgt voor gespannen en kwetsbare spieren.
  • Verlaat de werkplek regelmatig:Koffie halen, in plaats van koffie te laten brengen.
  • Zelf kopietjes maken in plaats van kopietjes te laten maken.
  • Loop naar collega's voor een korte vraag of mededeling in plaats van e-mail of de telefoon te gebruiken.
  • Richt het kantoor zo in dat vaak opstaan vanzelfsprekend wordt. Zet de archiefkast bijvoorbeeld ver genoeg weg, evenals printer, fax en de prullenbak.
  • Loop liefst zo vaak mogelijk naar de printer in plaats van de printjes op te sparen.
  • Zet de telefoon buiten handbereik en maak er een gewoonte van telefoontjes staande af te handelen.
  • Ga wandelen in de lunchpauze!
  • Minder computer gebruik. Gebruik bijvoorbeeld voicemail in plaats van e-mail. Beperk computergebruik in de thuissituatie (games, internet etc.).
< terug naar beginpagina
Meer over Tantum Warmte Tips om op je werk in beweging te blijven
Sluit Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.